Aktualizacje Tachografów dlaczego...
Aktualizacje oprogramowania dla tachografów SMART
🔎 Dlaczego trzeba aktualizować tachografy SMART
- OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) – to nowa usługa Galileo, która uwierzytelnia sygnały GNSS, aby zapobiegać fałszowaniu lokalizacji (np. spoofingowi).
- Bez aktualizacji oprogramowania tachografy nie będą w stanie korzystać z OSNMA, a tym samym nie spełnią wymogów bezpieczeństwa i zgodności z załącznikiem IC oraz dodatkami 1–16.
- Rozporządzenie 2023/980 wymaga, aby wszystkie nowe tachografy były „OSNMA-ready”, a starsze urządzenia muszą dostać aktualizację software, aby pozostać zgodne z prawem.
📅Termin aktualizacji tachografów:
- Rozporządzenie 2023/980 przewiduje, że tachografy przejściowe mogą być montowane w pojazdach tylko do 31 maja 2024 r. lub maksymalnie 5 miesięcy po uruchomieniu OSNMA – w zależności od tego, która data jest późniejsza
Ponieważ OSNMA weszło w życie 24 lipca 2025 r., termin graniczny przesunął się właśnie o te 5 miesięcy – do 24 grudnia 2025 r
Co to oznacza w praktyce:
- Od 25 grudnia 2025 r. wszystkie nowo rejestrowane pojazdy w UE muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) z obsługą OSNMA.
- Starsze tachografy przejściowe (bez OSNMA) nie będą już dopuszczone do montażu w nowych pojazdach.
- Nie ma obowiązku wymiany tachografów, które zostały zamontowane w pojazdach przed tym terminem.
- Rozporządzenie mówi o zakazie montażu tachografów przejściowych po tej dacie – czyli dotyczy tylko nowych instalacji.
- Tachografy już działające w pojazdach mogą być używane dalej, aż do momentu gdy pojazd będzie musiał przejść obowiązkową wymianę tachografu przy rejestracji międzynarodowej, przy wymianie urządzenia, czy w związku z innymi terminami modernizacji przewidzianymi w pakiecie mobilności lub kolejną kalibracją urządzenia)